خیز خارجی ها برای بازار ایران
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران

پس از توافق ژنو در مورد مسائل هسته‌اي كشورمان، با وجود اينكه جزئيات اين توافق مشخص نبود و طرفين مدام بر زمانبر بودن توافق براي اجراي آن حرف مي‌زدند و با وجود شك و گمان‌هايي كه در مورد نتيجه‌بخش بودن اين توافق بود اما شركت‌هاي خارجي در حوزه‌هاي مختلف اعلام آمادگي كردند كه به بازار كشور بر گردند. حالا كه توافق بر سر اجراي اين توافق نامه هم انجام شده و قرار است از 30 دي ماه گام اول آن برداشته شود ديگر هيچ‌شك و گمان و تهديدي براي جلوگيري از حضور شركت‌هاي خارجي موثر واقع نمي‌شود. كشورهاي مختلف يك به يك آمادگي خود را براي از سرگيري روابط با كشورمان اعلام مي‌كنند و از طرف ايران هم تلاش‌هايي در جريان است كه روابط قطع شده گذشته را بازسازي كنند. چشم‌انداز برقراري روابط اقتصادي با ديگر كشورها مثبت است.



تقاضاي بسياري از كشورها براي برقراري رابطه

غلامحسين شافعي رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران به مهر گفته: متناسب با شرايط جديد ديپلماسي كشور با تقاضاهاي بسياري از سوي كشورهاي غربي براي برقراري روابط اقتصادي مواجه هستيم.در شرايطي كه جهت‌گيري اقتصاد جهاني به سمت كاهش اهميت مرزهاي سياسي در همكاري‌هاي اقتصادي است، به نظر مي‌رسد اقداماتي نظير تحريم اقتصادي ايران، يك حركت ضدتوسعه قلمداد مي‌شود.

شافعي مي‌گويد: به نظر مي‌رسد كه در اين شرايط جديد مي‌توان روابط اقتصادي با برخي كشورها را گسترش داد.در اين ميان، اتاق‌هاي مشترك به‌ويژه بين ايران و كشورهاي اروپايي، در گذشته اقدامات بسياري براي بهبود روابط اقتصادي انجام دادند ولي با توجه به مسائلي كه در سياست خارجي دولت قبلي وجود داشت، محيط براي تداوم همكاري تجاري با ايران آماده نبود اما به اعتقاد ما امروز شرايط فراهم است.در شرايط فعلي اتاق بر اين باور است كه بايد ديپلماسي اقتصادي به كمك ديپلماسي سياسي بيايد، ضمن اينكه تسهيل در رفت‌و‌آمدهاي تجاري و صدور ويزا براي تجار ايراني، لغو تحريم‌هاي بانكي و حذف محدوديت‌هاي مربوط به حوزه كشتيراني و حمل‌ونقل، از جمله مسائلي است كه مي‌تواند به توسعه روابط اقتصادي خارجي ايران كمك كند.

پسرهاي خوب فرانسه

ايتاليا و فرانسه از جمله كشورهايي بودند كه بلافاصله بعد از توافقات اوليه در ژنو دست به كار شدند و براي از سرگيري روابط شان با كشورمان تلاش كردند. وزير امور خارجه ايتاليا به ايران آمد و ديدارهايي با مقامات سياسي و اقتصادي داشت. موضع‌گيري وزير امور خارجه فرانسه در دور اول مذاكرات در ژنو خصمانه بود و خيلي‌ها علت به تعويق افتادن اين توافق را كارشكني فرانسه مي‌دانند اما بعد از حصول توافق آنها به كمك رنو و پژو به عنوان نماينده‌هاي خوب‌شان در ايران در فكر بازسازي روابط هستند. بلافاصله بعد از اينكه رنو و پژو اعلام كردند آماده باز گشت به ايران هستند خبر رسيد اواسط بهمن يك هيات بلند پايه اقتصادي كه نمايندگان بيش از 50 شركت بزرگ صنعتي فرانسه هم در آن حضور دارند به ايران سفر مي‌كنند. اين سفر از سوي مقامات ايران و اعضاي اتاق بازرگاني هم تاييد شده است. فرانسه علاوه بر صنعت خودروسازي كه با برندهاي پژو و رنو سال‌هاست در آن حضور دارد گوشه چشمي هم به بازسازي روابط نفتي خود با ايران دارد. توتال يكي از نام‌هاي آشنا در صنعت نفت كشورمان است. زنگنه هم در اجلاس اوپك از غول‌هاي نفتي خواسته بود به ايران بر گردند و يكي از آنها توتال است.



كارآفرينان ايتاليا به تهران مي‌آيند

ايتاليايي‌ها بعد از سفر وزير امور خارجه‌شان حالا تصميم گرفته‌اند يك هيات اقتصادي را هم روانه ايران كنند. موسسه ايتاليايي ايسيامد از سفر هياتي متشكل از كارآفرينان و نمايندگان پارلماني اين كشور به تهران به منظور تقويت روابط موجود با جمهوري اسلامي ايران، خبر داد. هياتي متشكل از كارآفرينان ايتاليايي به همراه گروهي از نمايندگان پارلماني اين كشور از روز چهارم تا هفتم بهمن ماه به ايران سفر مي‌كنند. هدف از اين سفر استفاده از موقعيت ايجاد شده در روابط ميان ايران و جامعه بين‌المللي و استقبال از فرصت‌هاي جديد با ترويج مشاركت تجاري و توليدي درازمدت با طرف ايراني اعلام شده است.بر اساس اين گزارش، نمايندگان پارلماني ايتاليا در اين سفر علاوه بر ديدار با مقامات دولتي جمهوري اسلامي ايران از ديدارهاي مورد علاقه كارآفرينان اين كشور با نهادهاي ايراني نيز پشتيباني خواهند كرد.موسسه ايسيامد اعلام كرده: روابط ميان ايران و ايتاليا چه از نظر اقتصادي و چه از نظر سياسي رو به رشد است و رم هم‌‌اكنون نخستين شريك اروپايي تهران از نظر حجم مبادلات تجاري محسوب مي‌شود.



آلماني‌ها در راه ايران

بر اساس خبرهاي منتشر شده و بر اساس گفته شافعي رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران هياتي از كشور آلمان هم به زودي به ايران سفر خواهند كرد و هدف آن گسترش و توسعه روابط اقتصادي مشترك است. البته در كنار آن طي دعوت‌نامه‌اي از رئيس اتاق بازرگاني ايران هم دعوت شده به كشور آلمان سفر كند. سفير آلمان 24 دي ماه به اتاق بازرگاني رفت و اين خبرها‌ در همان جلسه بيان شد. به نظر مي‌رسد آلماني‌ها هم نمي‌خواهند از رقباي اروپايي‌شان عقب بمانند.



كره براي بازگشت به بازار ايران آماده شده

همزمان با تكاپوي اروپايي‌ها براي بازگشت به ايران كره‌اي‌ها و ژاپني‌ها هم به‌دنبال سهم‌شان از بازار كشورمان هستند. در همين رابطه يك پايگاه خبري كره از گوش به زنگ بودن شركت‌ها و صنايع كره‌اي براي بازگشت به ايران و افزايش واردات محصولات پتروشيمي از اين كشور خبر داده و نوشته از زماني كه رسانه‌ها از افزايش فرصت‌هاي تجاري با ايران و قوانين جديد بر بخش‌هاي خودرو، فلزهاي گران‌بها و محصولات پتروشيمي خبر داده‌اند، شركت‌هاي كره‌اي گوش تيز كرده‌اند.از آنجايي‌كه سازنده‌هاي قطعات خودرو كره پيش از اعمال تحريم‌ها از ابتداي جولاي، حضور پررنگي در تجارت با ايران داشتند، احتمالا به ميزان چشمگيري از اين كاهش تحريم‌ها سود خواهند برد.

درحالي‌كه صنعت پتروشيمي در تلاش براي واردات بيشتر از ايران و صادرات محصولات پالايش شده به اين كشور است، شركت‌هاي ساخت‌وساز و كارخانه‌هاي كره‌اي نيز براي بازگشت به بازار ايران آماده مي‌شوند.كره تا سال 2012 چهارمين شريك تجاري بزرگ ايران بود. حجم مبادلات تجاري ميان 2 كشور براي يك دهه رشد داشت اما از جولاي 2012، زماني كه محصولات ارسالي با كشتي نظير خودرو و فولاد به علت تحريم‌هاي مالي آمريكا متوقف شد، كاهش يافت.



ژاپني‌ها هم آماده‌اند

در روزهاي اخير خبرهاي زيادي در مورد اعلام آمادگي شركت‌هاي ژاپني براي گسترش روابط با ايران مخابره شده است. ژاپني‌ها دورانديش‌تر از رقباي خود هستند و منتظر توافقات ژنو نشدند. وزير امور خارجه اين كشور قبل از اين توافق و در آبان ماه به كشورمان آمد و همان زمان هم اعلام شد اين سفر مي‌تواند حامل اين پيام باشد كه دور جديدي از روابط دو جانبه بين تهران و توكيو به عنوان دو قدرت در شرق و غرب آسيا آغاز شده است. علي لاريجاني رئيس مجلس در ديدار با او به سابقه طولاني مراودات دوستانه ميان دو ملت اشاره كرد و گفت: چشم‌انداز همكاري‌هاي في‌مابين را بسيار مثبت و درحال توسعه مي‌دانم. تقويت مناسبات دو كشور به‌ويژه از نظر اقتصادي در تحكيم صلح و امنيت پايدار در منطقه موثر خواهد بود. به نظر نمي‌رسد ژاپن در دوره گشايش تحريم‌ها مشكل آنچناني براي گرفتن سهمش از بازار كشورمان داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:لغو تحریم , بورس,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 171
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 173
بازدید ماه : 724
بازدید کل : 11610
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1